10 December 2011

GERHANA BULAN atau SUPER MOON??? apakah =__=!!

assalamualaikum W.B.T kaum muslimin dan muslimat..yang comel2 yang tak comel..yang tak hensem yang hensem...heheh....

korang taw tak sekarang ni dekat belog semua heboh pasal GERHANA BULAN..dekat radio radio macam radio ikim pown dok heboh pasal gerhana bulan..buka TV9 malam tadi pown pasal gerhana bulan...apa kejadahnya semua ini??
jadi aku yang suka sangat menyiasat macam detective conan..pown mula lah buat kajian...

APA ITU GERHANA BULAN??
mungkin pertanyaan aku agak bodoh..aii nisa..naif nye kau kepada agama sendiri...

ini lah gambar gerhana bulan 
gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang bayang bumi..kejadian seperti ini hanya boleh berlaku apabila munculnya bulan purnama dan apabila matahari, bulan dan bumi berada pada satu line yang sama..dan untuk pengetahuan kau orang lah kan..gerhana bulan pernah berlaku pada bulan jun..hemm tak silap aku 16 jun 2011..and now dya berlaku lagi pada malam ini iaitu 10 disember 2011 pada pukul 10.05 malam...

KENAPA DI GELAR SUPER MOON??

haaa..mesti kau orang baru taw kan kenapa di gelar super moon...'ekceli' aku pown baru je taw..kenapa super moon..bulan ada kuasa ke???..dah dah kau tak payah kerut kerutkan muka macam asam kecut..meh sini aku habaq kenapa mereka menggelarnya SUPER MOON..(wahh dah macam sailormoon pulak)

for your information 3 hari sebelum gerhana bulan separa pada 12/1/2010 berlaku gempa bumi besar di Haiti yang membunuh 500 ribu manusia. Gempa bumi di Christhurch, New Zealand, Sulawesi dan Sumatera pula berlaku beberapa hari sebelum gerhana bulan penuh 16/6/2011. bak kata seorang wanita “Ikut pengetahuan saya yang cetek ini, fenomena gerhana bulan sering mempunyai kaitan dengan gempa bumi“. Macam-macam kejadian sekarang yang terbaru fenomena Supermoon, semuanya untuk kita berfikir.

di sebabkan itu kita di galakkan untuk sembahyang sunat solat gerhana..
MACAM MANA???
hemmm =__= KLIK SINI

ok selamat beramal ^__^





No comments: