2 March 2013

the LUTUT (urutan)

assalamualaikum people

baru je terjaga...tertido atas meja belajar...kalau tak disebabkan kuiz esok, tak ada makna semua ni...sakit lutut semakin membengkak..hadoiii susahnya nak berjalan..paling parah time nak turun tangga pergi ke kafe beli makanan...sakit perit macam nak menangis...padan muka kau Nisa...!! lepas tu sakit ketika nak solat..haduiinyepunnn (=,=")
di sebabkan itu, aku pown carilah rawatan apa yang sesuai untuk sembuhkan lutut ni..at least bengkak dia susut sikit kannn... (serius lepas ni tak nak rebut bola dengan orang)


merawat sakit lutut dengan urutan. Di keseluruhan kaki terdapat urat saraf yang dikenali sebagai sciatic nerve yang memberi rangsangan kepada keseluruhan kulit di kaki, otot di bahagian belakang peha, betis dan juga rangsangan pada tapak kaki (refleksologi). - merawat-sakit-lutut-dengan-urutan.Gambar di atas menunjukkan urat saraf (sciatic nerve) berwarna kuning menjalar dari bahagian pinggul sehingga ke hujung tapak kaki. Anda boleh lihat ianya melalui kawasan lutut sehingga ke bawah. Oleh itu bagi merawat masalah sakit lutut ini anda boleh mengurut seperti dalam gambar di bawah. - 

Urutan dimulakan dengan mengurut di kawasan belakang peha di kawasan yang bertanda merah panjang. Arah urutan adalah menghala ke bawah iaitu menghala ke lutut. Sekiranya sakit bermakna anda mengalami masalah urat saraf di kawasan tersebut. Urat saraf yang saya sebutkan tadi menjadi pemegang kepada lutut kita. Urutlah dengan konsisten sehingga terasa berkurangan sakitnya. 


harap esok ada perubahan =(
Nisa u are strong and good girl right ..!! (bagi semangat kat diri sendiri)

No comments: