9 January 2013

maaf


hari ni bukak blog, jeling jeling sat kat chat box..
hemm ad warga singapura..
so YOU..
welkam to my blog..
did u from singapore..? where? i have families outside there
*hentam speaking...power tak? *

just nak luahkan apa yang berlaku hari ni kat aku
hari ni 
hari jadi kawan aku..and yes you know right
hari ni sibuk sangat dengan kelas
dah lah bangun lambat, semuanya lambat..
me dont know why
dan pendekkan cerita
aku ada kasi pendrive dekat hamba Allah ni
dan pendrive aku, dia tercicir
dan aku tahu dia tak sengaja
tapi, aku insan yang lemah yang sentiasa patuh dan menurut dengan hasutan syaitan
aku naik angin
maafkan aku sahabat
aku tidak berniat nak marah kau
hemm...
nisa nisa...
*geleng kepala*
mungkin stress terlampau...
and me need rest
ulang suara yer..

kepada both of u boy girl
me minta maaf sangat..
maaf jugak sebab tak boleh cakap maaf depan depan..
ego terlalu tinggi
see u tomorrow

Tips memaafkan orang :
- Maafkan diri sendiri terlebih dahulu.
-ingat diir kita juga tidak lari dari kesalahan
-asingkan semua barang yang membawa kenangan
-mulakan hidup yang baru
-dekatkan diri kepada ALLAH
-rebut peluang di hari raya
-Gunakan orang tengah 


Bagaimana hendak menjadi seorang yang pemaaf ?
- Tidak perlu menang setiap masa
-Pendapat dan citarasa manusia berbeza
- Memikirkan orang lain juga ada masalah
-Menyedari ALLAH mengangkat darjat orang yang suka minta maaf dan memafkan orang
- Berdoa supaya disabarkan hati
-Bersangka baik
-Memikirkan kebaikan yang dibuat dia 
- Menyedari kita juga ada kurang dan silap, begitu juga dia

Rasulullah Saw bersabda : 
Orang kuat itu bukanlah yang menang dalam bergusti tetapi orang kuat adalah yang mampu menahan nafsu amarahnya.” (HR. Bukhari dan Muslim)