5 January 2012

tips: the LONG DISTANCE RELATION


_ASSALAMUALAIKUM_

bersama panel kita hari ini tak lain dan tak bukan DR. PEROSAK CINTA anda...jangan ubah channel anda...
hari ni entah kenapa dan mengapa saya teringin nak kasi tips kepada anak muda yang seusia saya..tips berkaitan cinta..auww

sape yang tengah mengalami simtom LDR (long distance relation)
sila angkat kaki dan keluar dari belog saya..ahahah gurau je...

seperti anda..aku pown mengalami masalah yang sama..masalah LDR ni laa.
(nampak sangat muda muda lagi aku da gatal..sorry to say laa)

dan siapa cakap cinta jarak jauh ni tak boleh kekal lama??
boleh laa sayang oii kalau korang amalkan benda benda yang sebegini..insya Allah...

yang PATUT kau buat :

1) perlu KUAT
kuat bermaksud kau kena kuat kan mental kau unuk hadapi tekanan yang bakal melanda..kuatkan emosi kau..jangan terlalu cepat melenting. takut nanti kau hilang fokus pada benda lain..tambahan kau merupakan seorang student..


2) komunikasi

zaman sekarangkan da canggih..bukannya zaman tok kaduk..sekarang semua ada..facebook, twitter..kalau handfon kau tak kredit kau bukalah skype...so tak ada alasan kau nak kata itu perhubungan jarak jauh kan..melainkan kau memang dah taknak kat 'dia'

3) percaya dan sabar
percaya dan sabar tu kan memang perlu ada dalam perhubungan..tak kisah lah jarak jauh atau tak jauh pown..tu adalah perkara yang amat penting..tapi kalau kau rasa kau tak percaya kat 'dia' baik minta putus cepat cepat..takut memakan diri pulak nanti..


4) JUJUR


why aku BESARkan perkataan tu..?? jujur itu perlu..tak payah lah kau nak sorok sorokkan..nanti kantoi jugak..tapi bukan semua perkara kita perlu jujurkan..pandai pandai lah pikir..apa guna Allah bagi akal kalau itu pown nak kena kasi taw..

5) ingat tarikh penting
yang ini aku pown tak sure sangat sebab aku sendiri tak pernah ingat..sorry to say laa beb..tapi di sebabkan aku ni ada cik diary so semua yang aku buat aku akan catit dalam diary sebagai kenangan =)

6) doa dan tawakal
so last kali kau sentiasa lah berdoa..jangan tinggal solat ok..kau doalah agar kau dengan 'dia' akan kekal bersama..sebab ajal maut bukan kat tangan kita..kita hanya mampu merancang dan DIA yang menentukan.

yang TAK PATUT kau buat

1) cemburu buta

wahai kaum hawa yang kuat cemburu macam aku..behave yer..jangan lah terlampau overdos cemburu kau tu..aku memang kaki cemburu dan aku perempuan paling kuat cemburu kalau ada one girl yang rapat dengan dato' R yes akumengaku..tapi aku sentiasa berkata kata sendiri "nisa..dato' R belom kompom jadi laki kau yang sah..jadi go on dengan dia"

2) terlalu berharap
kepada gegurl sedunia ingatlah satu perkara bahawa anda jangan terlalu berharap bahawa 'dialah' prince charming yang anda cari selama ni..peh-liss DONT..takut sebaliknya yang akan berlaku.

3) percaya pada khabar angin
walaupun kau atau pasangan kau bukan artis yang dilanda gosip liar tapi ianya pasti akan datang..maksud aku khabar angin yang buruk2 mengatakan 'dia' ada yang lain..kalu boleh jangan lah percaya..selidik dulu..dan kepada yang mempunyai pasangan yang 'hot hot' berjaga-jagalah bahawa anda akan di kerumuni dengan haters yang akan cuba merosakkan hubungan anda dan si 'dia'

4) fikir negatif
ohooo..inilah perkra yang sentiasa aku lakukan..aku sentiasa fikir yang buruk buruk je tentang dato' R..lantak kau la dato'..hahahh..tapi sebenarnya tak baik jugak pikir yang negatif..yela dia tak buat perkara sedemikian tapi kita tak habes habes pikir yang dia buat perkara tersebut..itu biasalah kan kalau da namanya cinta jarak jauh..


5) curang


kau rasa dia curang ke dengan kau?? kalau kau rasa 'yes dia curang' so tak salah kalau kau pown curang..setakat cari dua tiga tayar spare...its ok..hahhah mengajar pulak aku..ok DONT..!! jangan cari lain kalau boleh belajarlah untuk setia..

sebenarnya tips aku ni pown bukan berguna sangat...tapi sekadar kongsi dengan kau orang..so kesimpulan dekat sini..kalau kau ada masalah janganlah melakukan perkara yang tidak wajar seperti bunuh diri..kembalilah kepangkal jalan..eh kau taw tak aku sebagai perempuan malu bila dengar perempuan bunuh diri sebab teman lelaki...dan janganlah sesekali serahkan "mahkota" kau kepada si 'dia'...sebab kebanyakan orang yang cinta jarak jauh ni suka sangat serah segala galanya kalau dapat berjumpa..so DONT ye adek adek..


sosetakat ini sahaja...harap korang jumpa TRUE LOVE korang...wasalam =)