29 April 2014

sukar

assalamualaikum

Apa perasaan bila ada abang dan kakak? Aku tak pernah merasa nikmat ada kakak dan abang kandung. Dan memang mustahil akan terjadi sebab aku sudah ditakdirkan menjadi anak sulung. Telah ditetapkan sejak azali yang aku akan memenangi perlumbaan antara berjuta-juta sperma yang bertanding untuk bercantum dengan ovum di tiub Fallopio.


Menjadi anak sulung memang satu tanggungjawab yang besar. Dugaannya sangat dahsyat. Kadang-kadang, adik yang salah, Si Sulung yang kena maki sebab tak pantau adik. Adik buat jahat, Si Sulung juga dipersalahkan sebab dulu Si Sulung jahat. Walaupun sekarang Si Sulung dah insaf, perkara lama tetap diungkit. Sebab Si Sulung dah bagi contoh dan teladan yang tak elok kepada adik-adik. 

Aku mengimpikan mempunyai seorang kakak. Aku tengok orang yang ada kakak, seronok sangat. Tak ada duit, boleh mintak kat kakak. Ada masalah pelajaran, boleh mintak kakak tolong ajarkan. Ada masalah, boleh mengadu dan share dengan kakak. Nak dibanding dengan abang? Aku sendiri nak ada abang. Kalau ada abang, best! Cuma yang best kalau ada abang, boleh mengadu kalau ada orang cari gaduh dan pukul. boleh bawak kita pergi mana mana..boleh manja manja macam fake couple..kan halal..boleh bersentuhan. 

Nasihat aku kepada semua anak sulung di dunia ni, berilah contoh dan teladan yang baik kepada adik-adik. Kalau anak sulung pernah memberi contoh yang tidak baik kepada adik-adik pada zaman jahiliahnya, dia tetap akan dikenang sebagai seorang yang tidak baik. Jari tetap akan dituding kepada anak sulung. Sehinggakan segala kebaikan dan kecemerlangan yang pernah dicapai dilupakan begitu saja. Hanya aib yang dibuka supaya adik-adik tidak mencontohi perilaku Si Sulung.

Aku sendiri merasakan tidak layak menjadi seorang kakak. Sebab aku tak mampu memimpin 3 orang adik-adik aku ke arah kebaikan sebab aku sendiri tak mampu memimpin diri aku. Langsung tidak boleh dijadikan contoh teladan yang baik. Aku bukan seorang kakak yang bertanggungjawab. Kalaulah boleh letak jawatan sebagai anak sulung, memang dah lama aku resign.

Tetapi, ingin aku tegaskan aku bukan menyesal dilahirkan sebagai anak sulung. Aku bukan ingin menentang qada' dan qadar Allah Ta'ala. Itu hanya sekadar luahan perasaan ingin menggambarkan betapa besarnya tanggungjawab dan dugaan menjadi anak sulung. Sejahat mana pun aku sebagai seorang kakak, air mata aku tetap murah mengenangkan nasib adik-adik. dear siblings nurul nuar nadirah, kakak akan berjuang bermati matian untuk menjaga korang kelak..because its my responsibility to me from Allah given...


No comments: